lørdag den 15. august 2015

Potentilla atrosanguinea "Chadwell`s Tibetan Velvet"

For nogle år siden, fik jeg af omveje, frø af en Potentil som var indsamlet på en plante- ekspedition til Tibet. Den havde endnu intet navn og jeg omtalte den som, Potentil fra Tibet. Jeg har haft nogle få planter til salg i min planteskole men den har været udsolgt siden sidste år.


Nu har jeg fået nye oplysninger om planten via et nyhedsbrev jeg har modtaget fra Growild Nursery i England. De har fået frø af samme Potentil til salg og oplyser at planten blev fundet af en plantesamler og fotograf der hedder Chris Chadwell www.chadwellseeds.co.uk  i 2005. Nu har planten fået det officielle navn,  Potentilla atrosanguinea Chadwell`s Tibetan Velvet. På Chris Chadwells hjemmeside kan man læse mere om hans arbejde, han sælger også frø.

Planten minder en del om den almindelige Potentilla atrosanguinea men denne klon har let nikkende blomster der på ydersiden er mat sortrøde, indvendig lysende skinnende røde og sort ind mod midten. Bladene er grågrønne. Planten bliver 30 - 40 cm høj og er meget robust. Trives i fuld sol eller let skygge.

Hvis nogle af jer der læser denne blog er blevet interesseret, så kan der nu købes frø gennem Growild Nursery, frøende skal have en kuldeperiode for at spire. Desuden får jeg et begrænset antal planter til salg i år, de vil være salgs klar fra omkring 15 september.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar