onsdag den 18. april 2012

Blad farver i foråret

Inspireret af Marlene fra Staudefeens blog indlæg den anden dag, var jeg ude i min have og kikke på spændene bladfarver. Jeg ved at nogle af planterne bliver mere normale grønne lidt senere på året men lige nu er der mange flotte.

Jeg fotograferede mange planter med specielle blad farver men desværre blev en del af billederne dårlige så jeg viser blot nogle stykker.

 Blad variationer af div. Storkenæb.

 Bronze Fennikel

 Lunaria varigatum alb. Hvidbroget Judaspenge med hvide blomster. Fås også med hvidbroget blade og lilla blomster

Anthriscus sylvestris "Ravenswing" Rødblader vild gullerrod

9 kommentarer:

  1. Jeg har sået Hvidbroget Judaspenge. Bladene er stadig grønne. Mon de bliver brogede når de vokser til?

    SvarSlet
  2. En spændende samling af blade du der viser! Ravenswing vil ikke bo hos mig! Den må kræve en mager jord eller måske leret? Men så er der så meget andet at få, storkenæb til eksempel.

    SvarSlet
  3. Susanne, De hvidbroget Judaspenge bliver tit først hvidbroget hen på sommeren første år. Året efter bliver de meget broget når de skyder i det tidlige forår.

    Bente, Hos mig er Ravenswing også lidt ustabil og selv om det er en staude, så tror jeg ikke den er så længelevende. Jeg har erfaret at den gerne vil have fugtig jord. Hvis den trives, så sår den sig selv lystigt så man altid har nye planter.

    SvarSlet
  4. Det ser spændende ud med alle de forskellige farver på storkenæbene. På din planteskole hjemmeside skulle du næsten ha´ 2 billeder for hver storkenæb: et for blomst og et for blad. Jeg synes folk bliver mere og mere interesseret i bladformer og farver og ikke kun i blomsten :)

    SvarSlet
  5. Ja Pia jeg burde have 2 billeder af mange af de Storkenæb jeg sælger men teknisk kan det ikke lade sig gøre, sådan som min hjemmeside er sat sammen.
    Når man køber og vælger stauder synes jeg der er god grund til at tænke blad former og farver i lige så høj grad som blomster. Spændene blade giver rygrad til et bed både før og efter at planterne har blomstret.

    SvarSlet
  6. Ja det er jo det som er med til at få haven til at se frodig ud tidlig på året.

    SvarSlet
  7. Åh ja, Ninja, der er mange smukke brogede phaeum. Pratense Catforth Cadenza har jeg faktisk ikke mere - solgte den ellers for et par år siden. Jeg har også flere pratenser, der er brogede, og som har været der i flere år (frøplanter) - lidt sjovt.

    God weekend :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Det lyder spændene med dine broget bladet pratense frøplanter Marlene, var det frø planter af Catford Cadenza ? Jeg har hørt at den kan lave børn der er broget men det har jeg ikke selv oplevet. G. phaeum Margret Wilson som også er brogetbladet har sået sig selv hos mig. Jeg er spændt på om blomsterne får samme farve som moderplanten.

    SvarSlet
  9. Det er nogle, der har selvsået sig. Den ene er broget med store gule plamager. Jeg har også frøplanter af Margaret Wilson, men de har heller ikke blomstret endnu.

    Kh. Marlene

    SvarSlet