tirsdag den 18. februar 2014

Bier og sommerfugle i haven

Her i januar, fik jeg besøg af en kunde, der gerne ville købe nogle stauder der tiltrak bier. Hvis i undre jer over at jeg skriver januar skal det siges at det var i en meget mild periode. Da planterne tilmed skulle være robuste og gro i halvskygge mellem grantræer, var jeg lidt på bar bund. Mit bedste bud var de forskellige arter af Bølgekronet Storkenæb, Geranium phaeum. Denne type Storkenæb trives næsten over alt og næsten alle Storkenæb tiltrækker bier og sommerfugle.

 Geranium phaeum album

geranium phaeum Advendo


Efterfølgende satte mig for at finde ud af hvilke andre stauder der ellers var gode bestøvere. Det er vigtigt at vi tænker på det, når vi vælger planter til haven. Bier er hovedsaligt dem der bestøver vores planter og frugttræer. Her kommer en liste. Det er et udvalg over nogle af de mest almindelige der findes mange flere.


Achillea            Røllike
Agastache        Indianermynte
Aquilegia          Akeleje
Allium               Prydløg
Angelica           Kvan
Astrantia          Stjerneskærm
Centaurea        Knopurt
Crambe           Kæmpeslør
Digitalis            Fingerbøl
Echinacea        Solhat
Geranium         Storkenæb
Geum               Nellikerod
Helleborus        Julerose
Knautia            Blåhat
Lavandula        Lavendel
Linaria             Torskemund
Mentha            Mynte
Paeonia           Pæon
Penstemon      Rørblomst
Potentilla         Potentil
Salvia              Salvie
Sedum            Sankt Hansurt
Thymus           Timian
Verbascum      Kongelys
Verbena          Jernurt


Sommerfugle i Storkenæb.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar