lørdag den 22. august 2015

Favorit plantebøger

Det er med vilje at jeg skriver plantebøger og ikke havebøger fordi jeg næsten kun bruger bøger om enkelte plantegrupper eller staude leksikoner. Jeg har efterhånden rigtig mange bøger om planter og haver, også en lille samling antikvariske havebøger som jeg skrev om her på bloggen for nogle år siden. Men det er de samme bøger der kommer frem gang på gang, de store inspirations bøger om havebrug står på hylden og samler støv.


Her er nogle eksempler på mine bøger om enkelte plante grupper.

Det er disse opslags bøger om stauder jeg bruger mest. Det efterhånden gamle, Havens Staude leksikon, holder stadig synes jeg, selv om det mangle alle de nyere sorter. Det er meget omfattende og der står udførligt om de enkelte planter også de mere sjældne.
Roger Phillips og Martyn Rix, 2 binds staude leksikon er meget brugbart og omfattende. Der er meget fine billeder som ofte er fotograferet i naturen, på de steder planterne naturligt høre hjemme. Bøgerne er på engelsk og jeg ved ikke om de fås mere.

Jeg er glad for Birgitte Husted Bendtsens 2 bøger om henholdsvis Storkenæb og Phlox





En virkelig dejlig bog, Piet Oudolfs Drømmeplanter med meget smukke billeder og meget inspirerende.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar