tirsdag den 16. februar 2016

Lærkespore, lige nu

Det er en smuk men kold dag i dag. Solen skinner fra en næsten skyfri himmel. Frosten har ikke tænkt sig at slippe jorden. Jeg har været ude i haven for at kikke efter tegn på liv. Noget af det jeg faldt over var de forskellige sorter af Corydalis, Lærkespore som ofte står hele vinteren med grønne skud.




Corydalis temulifolia Chocolate Stars, øverst et billed fra i dag den 16 feb. Nederest som planten ser ud midt i maj når den står i blomst. Planten bliver omkring 40 cm høj.





Corydalis ochroleuca, billed fra i dag øverst. Som planten ser ud i maj, juni, juli, august, september og oktober. Den blomstrer fra forår til efterår. Bliver omkring 25 - 30 cm høj, tåler tørke.








Corydalis Spinners, en krydsning mellem C. elata og C.flexuosa, som planten ser ud her om vinteren og billed fra slutningen af maj eller begyndelsen af juni. Blot planten ikke står for tørt, danner den hurtigt en stor gruppe.






 Corydalis solida Beth Evans. Det øverste billed er taget i dag og er af en af mine salgsplanter der står i potte. Der ses skud hvor blomster knoppen lige nettop anes. Nederst planten i begyndelsen af april.

 Corydalis solida er meget tidlig blomstrende, allerede i marts og april. Højden bliver mellem 15 - 25 cm høj. Den breder sig ret hurtigt ved hjælp af små rodknolde. Planten visner helt ned midt på sommeren.
Der findes mange forskellige navngivet varianter af C. solida, nogle meget sjældne og kostbare. Nederst 2 andre ret almindelige sorter, Corydalis solida George Baker og Corydalis solida Purple Bird. Jeg har alle 3 sorter på min salgsliste.






















9 kommentarer:

  1. Jeg har den, der blomstrer tidligt og straks visner væk igen, den er stort set overalt. Jeg har forsøgt at indføre den hvide og den gule i haven, men de forsvinder hurtigt igen. Underligt nok, for det er de mest almindelige, men de vil ikke være her.

    SvarSlet
  2. Jeg har Cydalis Spinners, som jeg købte neden ved dig for et par år siden. Den er så sød og har allerede bredt sig til en flot tue. Den var en af de sidste der takked af sidste efterår.
    Jeg må lige se hvad du har når vi kommer derned i April.:o)
    Havehilsner fra Linda

    SvarSlet
  3. Ja hulrodet lærkespore, mon ikke det er den du har i høneballehaven ? Den er køn men forsvinder hurtigt igen. Det undre mig at du ikke kan få corydalis lutea til at trives, den burde være nem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det undrer alle, jeg har fået den gule flere gange af havevenner, den forsvinder. Den hvide havde vi overalt hos mine forældre, jeg tog flere med hjem, jeg er heldig , hvis jeg har en enkelt i øjeblikket. Underligt

      Slet
  4. Tak for din kommentar Linda. Der vil nok være nogle forskellige lærkespore i blomst når du kommer herned i begyndelsen af april. I hvertfald corydalis solida. Lige nu kan jeg ikke forstille mig at jeg åbner op om 6 uger. Håber på mildt vejr i marts så jeg kan komme igang.

    SvarSlet
  5. Ja det er underligt at de ikke trives hos dig. Jeg har ikke selv corydalis lutea i haven, men corydalis ochroleuca trives fint. Den kan godt flytte lidt rund og sår sig selv hvor den selv vil for at forsvinde andre steder. Der findes nogle corydalis sorter der kræver alpine forholde og særlig pleje. Der er samlere og nogle planter koster kassen. Den helt hvide udgave af corydalis solida er f.eks dyr at købe, den koster over 100 kr for en knold og der er andre der koster meget mere end det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha det var mange penge, jeg "nøjes" med at samle på roser og rhododendron, tror jeg.

      Slet
  6. Den første, du viser, har jeg forsøgt mig med et par gange pga den flotte farve på løvet, men den overlever ikke vinteren. Ellers synes jeg i modsætning til Lisbeth, at det er en uproblematisk plante.

    SvarSlet
  7. Underligt hvor forskelligt planter trives fra den ene have til den anden. Du er endda meget plantekyndig. Måske har den tendens til at komme for højdt op over jorden, så skal den have lidt jord over skuddet eller graves dybere ned. Jeg har haft corydalis temulifolia i mange år uden problemer. Jeg synes det er en skøn plante som er dekorativ det meste af året. Den er endda ret nem at dele

    SvarSlet