lørdag den 18. februar 2017

Aurikler - Skal vi bytte planter ?

Siden efteråret, har mine Primula Aurikler, stået i en plastiktunnel uden vanding eller pasning. Det er første vinter at de står under dække, tidligere har de fint overvintret udenfor i potter. Jeg sørger for at de har godt med dræn i jorden ved at iblande godt med perlite.


P. auricula Party Animal








Sådan her ser de så ud, Auriklerne, på denne årstid. De overvintre med et eller flere skud. Den anden dag var jeg ude for at pudse dem af og fjerne visne blade. I dag hvor det er tøvejr og hvor det tyder på at det ikke kommer til at fryse igen de næste dage, har jeg for første gang i år, vandet dem.
I løbet af nogle uger, vil de sandsynligvis så småt begynde at gå i vækst. Bladmassen vil vokse og i april begynder blomster knopperne at vise sig. Deres blomstringstid variere noget, fra slutningen af april og helt hen i juni.


Billed af et Aurikel Teater, vor Auriklerne står på hylder med et overdække, så regn og blæst ikke ødelægger de delikate blomster. Billedet er fra Chelsea Flower Show.


Primula aurikula "Doublet"



Aurikler findes i næsten alle farver og farve kombinationer. Der findes stribede og dobbelt blomstrende. Der findes Haveaurikler  der er meget nemme og kan dyrkes som andre stauder. Der findes Show-aurikler der bedst dyrkes i potter.

 Billed fra 14 maj sidst år.

P. auricula Finchfield


Primula auricula Ann  Taylor



Aurikler er en typisk samler plante, når man først er begyndt bliver  man "hooked"

Hvis der er nogen derude som også dyrker Aurikler og som er interesseret i at bytte planter med mig så send mig en mail via min hjemmeside eller skriv til mig her på bloggen. Jeg er mest interesseret i Show Aurkler, nogle af dem jeg ikke selv har f.eks er jeg på udkik efter den der hedder "Sirius"

Obs !jeg er selv kun interesseret i Aurikler men vil gerne give andre typer planter fra min planteliste i bytte. Da det koster 60 kr i porto at sende en pakke, vil det kun kunne betale sig hvis vi hver har mindst 4 - 5 planter at bytte med.

Du kan se hvilke planter jeg selv har på min planteliste på min hjemmeside www.stovbystauder.dk


2 kommentarer:

  1. De er bare så dejlige, jeg blev "bidt" af aurikler for et par år siden, jeg har dem stående ude i haven, men de er ikke så glade for det jeg budt dem, så nogen af dem er gået ud, andre skranter og alle er de lidt kedelige at se på i øjeblikket. Det er ikke navngivne arter, bare dem de havde i Bilka og sådan - men smukke, DET er de

    SvarSlet
  2. Jeg synes også de er smukke, mange har delikate farver. Man skelner mellem have-aurikler og show-aurikler. De første vil normalt trives plantet direkte i jorden i haven mens de andre er lidt sarte overfor vinterfugt.

    SvarSlet