onsdag den 15. februar 2017

Træpæon og Iris tilbud i marts

Sidste forår tog jeg flere forskellige sorter Japanske træpæoner hjem som jeg solgte barrodet i marts måned. Det drejer sig om ret unge planter. Omkring halvdelen af planterne blomstrede det første år.

 Det kan være en god ide at plante, de barrodet planter, i en stor potte og så vente et par måneder, evt til efteråret med at plante i haven. På denne måde får du hurtigere vækst. Brug almindelig pottemuld.

Japanske træpæoner skulle være mere robuste end de Kinesiske sorter. De skal helst stå i nogenlunde læ, i fuld sol eller halvskygge. Plantes ret dybt omkring 10 ca under podestedet. Japanske træpæoner vil normalt nå en højde på 150 cm i løbet af 6 - 8 år.

I dette forår har jeg kun taget en enkelt sort hjem. Den hedder
 Paeonia suffruticosa "Teni" og har store halvfyldte sart rosa blomster som det ses på billederne her under. Billedet har jeg lånt på nettet.


Paeonia suffruticosa Teni

I marts måned sælger jeg "Teni" for 110 kr pr stk barrodet. Efter 1 april sælges planten kun i potter for 145 kr pr stk og sendes ikke med posten.

Det koster 60 kr i porto at sende en pakke der må veje op til 5 kg. Jeg kan sende ca 8 planter i alt for denne porto.






Denne Iris germanica hedder "Sable" og er en smuk, meget mørk Iris. De nederste kronblade er sortlilla de øverste lillablå. Den bliver omkring 80 cm høj og skal plantes med rhizomet lidt over jorden. Ynder fuld sol og er meget tørketålende.

 TILBUD kun i marts, 3 stk Iris Sable, 75 kr sendes barrodet.
Efter 1 april sælges planten i potter for 35 kr pr stk.

Hvis vejret tillader, starter jeg med at sende planter fra omkring 15 marts. Jeg sender en gratis Iris Sable sammen med de bestillinger der bliver sendt ud før
 1 april.

 Hvis du bestiller planter skal du være opmærksom på, at ikke alle planter er klar før første april.

Ønsker du at bestille planter skriver du en mail. Se mere på www.stovbystauder.dk


5 kommentarer:

  1. Flotte planter - men jeg er vist dækket ind. Mine kommer heller ikke til at blomstre i år, jeg tror, du skal anbefale dem, der køber, at de skal plante dem i en potte først. Det gjorde jeg ikke.
    Jeg har en veninde, der måske skal have nogle, så bestiller jeg for hende. Du hører nærmere, hvis det er tilfældet.
    Hilsen fra Samsø

    SvarSlet
  2. Du har sikkert ret, det er en god ide at potte først og så plante pæonen om efteråret. Alle dem jeg selv pottede blev til pæne planter og mange af dem blomstrede. Der var dog lidt forskel på sorterne, der var ingen af de gule High Noon eller den orange Souvenir de Maxine der kom i blomst sidste år.
    Kan du allerede nu, med sikkerhed sige, at de ikke vil blomstre i år ? Håber der er liv i dem ellers må du skrive en mail til mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er liv i dem, men ikke knopper så store at man kan se, at det bliver til blomster. Det er der i nogle af mine gamle. Ja men det giver jo så mening, at mine ikke blomstrede, der går nok et par år så.

      Slet
  3. Hej Ninja, nøjjj hvor er den skøn den træpæon. Den må jeg da have og iris det bliver det nye i min have i år. Som jeg plejer så skriver jeg en mail til dig og kommer selv og henter :o) jeg elsker den tur ned til i forsommeren og det kan varmt anbefales hvis man har mulighed for det at køre ned og se hvad du har af planter.
    Vi høres ved :o)
    Hilsner fra Linda

    SvarSlet
  4. Ja, jeg synes også Træpæonen har en smuk farve.

    SvarSlet