mandag den 6. februar 2017

Kan man dyrke tropiske planter i Danmark ?

Ja det kan man måske - en enkelt art.


Der findes en plante der hedder Impatiens tinctoria, en Balsamin. Planten stammer fra Østafrika og er, efter sigende, den eneste plante fra tropisk Afrika der er nogenlunde hårdfør på vores breddegrader. Den vokser bla. I Uganda og Kenya, ganske vist i højlandet vor det kan blive køligt især om natten.



Jeg er selv opvokset i Afrika og har som barn boet i både Uganda,Kenya og Tanzania. Jeg husker mange slags træer og buske fra dengang, måske især de spiselige. Jeg har set kaffe og te plantager i højlandet og store ananas-marker i lavlandet. Uganda f.eks har et meget varieret klima. Ekvator går midt gennem landet og klimaet kan være meget varmt og frodigt. Men oppe nordpå er der ørken og vestpå er der regnskov.
Jeg husker ikke, at jeg dengang som barn, har set Impatiens tinctoria vokse vildt, men det har jeg måske alligevel uden at huske det. Nu mange år efter, som en meget voksen dame, synes jeg det kunne være sjovt og spændene hvis jeg kunne dyrke en plante på friland, som også voksede i mit barndoms Afrika.

De sidste par år er jeg blevet opmærksom på Balsamin Familien og jeg mener jeg skrev et indlæg her på bloggen om nogle af de arter jeg ville afprøve. Dengang havde jeg også læst om Impatiens tinctoria men det var umuligt for mig at skaffe planter. Der er/var flere steder i England der tilsyneladende solgte den men den var altid udsolgt. Nu er det lykkes mig både at skaffe et par planter og derudover nogle frø.






Det er lidt forskelligt hvad man kan læse om planten på nettet men det lader til at planten danner knolde der minder om dahlier og disse knolde kan blive meget store. Planter får tykke stængler der minder om bambus og kan bliver over
200 cm høj. Blomsterne er store og duftene. Planten beskrives nogle steder som enestående andre beskriver den som ,lidt grov. De fleste skriver at den er hårdfør ned til minus 10 - 12 grader men måske har brug for lidt vinterdækning.

De billeder jeg her viser, har jeg lånt på nettet. Jeg er selv spændt på om jeg får held med planten og glæder mig til at se den i blomst til sommer. I bliver nok ikke fri for at høre mere om min "Afrikanske skønhed" senere på året.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar