onsdag den 27. januar 2016

Pæoner, frøsåning

I år har jeg igen fået lyst til at så Pæon frø, problemet er at skaffe frø af de mere spændene sorter. I virkeligheden er det nok ikke den rigtige tid på året at skaffe frø, friske frø ville være bedre.
For 9 - 10 år siden fik jeg en raptus og såede frø af flere forskellige sorter paeonia, både træpæoner og staude-pæoner. Jeg fik en fin spiringsprocent men der gik  mindst 1 år fra jeg såede til den første skud kom frem. Pæoner danner først rødder og efter noget tid kommer der skud. De kræver skiftende temperature, varme og kulde.

En af mine egne frøplanter, Paeonia delavayi. Denne her blev mørk rød, nogle af de andre blev orangebrune.

Jeg har læst om en måde at så pæon frø på, hvor man måske ikke behøver at vente et helt år eller mere på spiring. Man blander frø med fugtig sand i en plastikpose og stiller posen mørkt og lunt. I løbet ad 4 - 6 uger skulle de første rødder begynde at vise sig. Derefter skal frøende have en tilsvarende kuldeperiode i f.eks køleskabet, hvorefter frøet danner et grønt skud og er klar til at blive plantet i en potte.
I sommeres høstede jeg mine egne frø af P. x suffruticosa Rockii hybrider. Jeg har 3 planter i min nuværende have der stammer fra de frø jeg såede for 10 år siden. På billedet herunder ses en af dem. De andre er mørkere i farven.


Skulle nogle af jer have erfaringer med at så Pæoner, så vil jeg meget gerne høre om det.

 Jeg er også meget interesseret i at købe frø af følgende sorter pæoner, P tenuifolia, P. emodi, P. mlokosewitschii, P. osti og P. brownii. Hvis nogle af jer har frø i vil sælge eller ved hvor de kan købes må i gerne give lyd.

6 kommentarer:

  1. Der er simpelthe så meget deja vu over dit indlæg i dag. Jeg har både haft den samme raptus og sået pæoner efter den samme metode. Hvis linket herunder virker, skulle du kunne se små pæonspirer, der bliver taget ud af grønsagsbakken. Vi er så heldige, at Delavayi og ludlowii sår sig selv, den sidste endda i ret stor stil.
    http://hortofilia.blogspot.dk/2014/05/meconopsis-og-oprydning-i-grnsagsbakken.html

    SvarSlet
  2. Tak for link til dit indlæg jeg kan se at metoden virker. For en uge siden såede jeg frø af mine egne træpæoner men jeg kunne godt tænke mig at finde nogle andre sorter frø. Jeg har en ret stor plante af P.mlokosewitschii (egen avl) som har stået i potte i flere år fordi det bed den stod i blev nedlagt. Den har ikke ville blomstrer efter den blev gravet op, men det ser ud til at den har blomster knopper i år, så måske kan jeg høste mine egne frø. Planten har den helt rigtige lysegule farve uden rosa tone.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har høstet frø fra min egen mlokosevitchii, og medmindre frosten har dræbt dem, så står der et par små planter under vinterdækket. Hvid du er interesseret, så fandt jeg 3 frø af den gule ludlowii på busken i dag. Dem vil jeg da gerne sende til dig.

      Slet
  3. Tak for tilbuddet om frø af ludlowii men det var også en af de pæoner jeg selv såede for 10 år siden. Jeg har flere andre af egen avl bla veichii og oborata

    SvarSlet
  4. Hejsa

    Ja ved spiring gælder det om at genskabe de omstændigheder der råder der hvor pæonerne vokser.
    Planten smider frøene tidligt om efteråret, frøene sender en rod ud, det bliver vinter og året efter spirer pæonerne så.

    Naturen gør det faktiskt så hurtigt det kan lade sig gøre:)

    Jeg er ved at have tømt lageret, med havde tidligere en hel del pæonfrø i min frøliste i år.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  5. Tak for din kommentar.
    Ja jeg skulle havde købt frø i efteråret og sået med det samme, men det er først nu jeg har Tænkt på at så pæoner.

    Fin gestus med din fralister.

    God aften til dig også


    SvarSlet