torsdag den 14. januar 2016

vinterdækning og en dejlig gave fra Japan

I de seneste dage, har vejrudsigten lovet meget lave frostgrader i den kommende tid, helt ned til minus 18 - 18 grader om natten mellem lørdag og søndag. Det ser endda ud til at vi på Falster og syd Lolland bliver værst ramt. Normalt er det mildere i vores område fordi vi er omgivet af vand.
Det skal så siges at den aller senest vejrudsigt, her fra i formiddags, lover knapt så lave temperature, jeg krydser fingre.

Jeg plejer, med stort held, at overvintre min potter udenfor. Naturligvis er der altid enkelte planter der går til af den ene eller anden grund, men langt det mest har klaret det fint. Men 18 minus grader barfrost, uha ! det tror jeg bliver for hårdt, derfor har jeg de seneste dage haft meget travlt med at vinterdække med gran og dug. De meste sarte ting har jeg taget ind i udhuset og det er min plan at tænde for en varmeblæser derinde, hvis temperaturen kommer ned omkring minus 10 grader eller lavere.













Ved mit nordbed har jeg en dejlig selvsået Euphorbia characias med knopper der venter på at springe ud til foråret. Den står op ad husmuren, det er en middelhavs-plante, så jeg er spændt på om den klare den hårde frost. Selve planten vil nok skyde igen nedefra men skuddene og knopper, kan nemt fryse væk.





Min voksne søn bor og arbejder i Japan. Han var hjemme til jul og jeg modtog en dejlig julegave, made in Japan, som jeg glæder mig til at tage i brug. Håber virkelig at jeg kan passe på den, desværre er jeg slem til at miste de små haveredskaber.


2 kommentarer:

  1. Uha, det lyder ikke godt. Forhåbentligt går det ikke så galt, og forhåbentligt er dine forholdsregler tilstrækkelige. Euphorboa blackbird kan heller ikke lide kulden, den bliver tit sveden og grim. Fin saks - den har jeg godt set rosende omtalt flere steder.

    SvarSlet
  2. De seneste vejrudsigter ser ikke helt så slemme ud. Normalt kan planter jo godt klar den frost en normal dansk vinter bringer men i små potter over jorden vil de være udsatte.

    SvarSlet