tirsdag den 8. september 2015

Nyt fra plantskolen





Som jeg skrev for nogle uger siden så har jeg fået en del nye spændene stauder til salg her i efteråret. De er salgs klar nu eller bliver det i løbet af de næste par uger. Det drejer sig bla om følgene stauder;

Anemone filisecta ,  Anthriscus Golden Fleece,   Campanula Alina`s Double,   Campanula Pantalooms,  Geranium Coton Goliath (sjælden) læs mere på mit blog idlæg i august,   Geranium Sandrine,              Lobelia Hadspen Purple,   Potentilla fra Tibet,   Primula Strong Beer,   Primula Fransisca,   Thalictrum Hewitts Double,   Viola chaerophylloides Benizuru (sjælden) og mange flere

 Primula Fransisca har meget lang blomstring fra slutningen af april og frem til slutningen af juni.

Anthriscus Golden Fleece.


Primula Strong Beer


Campanula Alina`s Double


Lobelia Hadspen Purple


Viola chaerophylloides Benizuru, en sjælden viol med fliget blade der stammer fra Japan. Den ser sart ud men er i virkeligheden robust og vokser ret hurtigt. Dens smukke blade er limegrønne om foråret men bliver senere mørkere. Bladene er meget dekorative i sig selv.


Der var nogle få planter til salg i foråret af denne gule staude-salvie, Salvia glutinosa. Den blev hurtigt udsolgt men fra 1 oktober har jeg den til salg igen. Det er en ret høj plante på omkring 80 cm som blomstrer fra slutningen af juli og frem til slutningen af september.

Geranium "Sandrine" har meget store blomster, op til 4 cm i dm. Den minder i vækst en del om G. Anne Folkard, med samme gulgrønne løv men blomsterne er en del større og blomsterfarven dybere. Hos mig på Falster trives den fint men den skal have god dræn i jorden og måske dækkes lidt om vinteren. Planten er efter min mening ret fantastisk og har en meget dramatisk virkning i et bed.





Jeg har også skaffe nogle nye lave sorter phlox hjem, i "Flame" serien. De bliver kun omkring 45 cm høje og kan derfor plantes i forgrunden af et bed. De skulle være sunde og gode til at forgrene sig.

Her ses Phlox Purple Flame men jeg har i alt 4 forskellige farver fra serien "Flame" på min planteliste. Hvis du ønsker at se hele udvalget www.stovbystauder.dk



Ingen kommentarer:

Send en kommentar