onsdag den 2. september 2015

Et bed mod nord

Jeg har et bed, langs vores hus der vender mod nord, hvor det lige nu kun er løvet der dominere. Der falder aldrig direkte sol på planterne men der er lys skygge. Bedet er ret smalt omkring 100 cm bredt og om foråret blomstrer Bispehue, Lungeurt og lidt overraskende middelhavsplanten Euphorbia characias. Senere forskellige sorter af Digitalis. Der står også forskellige potter med Hosta og græsser og en potte med Sambucus Sutherland Gold.


 Lungeurt, Hosta Purple Heart og Hosta Pineapple Upsidedown Cake. Græsserne på billederne forneden, er Carex Evergold og Carex Everest. De er stedsegrønne og dekorative hele vinteren.










 Både Hosta og Carex nemme i krukker. Den store krukke med Hosta på dette billed er den blågrå Hosta Flemish Sky. Den har stået i samme krukke i 7 år. Den gule med grøn kant er Hosta Kathrine Lewis. Selv om sommeren behøver jeg ikke at vande særlig til. De tåler at stå en uges tid vanding.



4 kommentarer:

  1. Ser godt ud. Er ved at anlægge ny have, og bliver inspireret af de smukke blade. Tak :)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg synes mange gange bladfarver og former er mere spændene end blomster

    SvarSlet
  3. smuk have, må jeg spørge hvor man kan købe de forskellige Hosta´er??

    SvarSlet
  4. Tak for din kommentar, De fleste af de Hosta jeg viser har jeg selv haft til salg på et eller andet tidspunkt. Den meget gule lancet formet Hosta hedder Pineapple Upsidedown Cake, den har jeg stadig til salg. Af andre Hosta på billederne, er der H. Kathrine Lewis, Hosta Purple Heart og Hosta Flemish Sky. Du kan google dig frem til hvor de evt kan købes

    SvarSlet